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27 juin 2015 6 27 /06 /juin /2015 14:57
La jinto Keiko foutougrafiado per Tetsuro Higashi, foutougrafe à Setagaya l'arroundissoment lou mai poublat de Tòkio

La jinto Keiko foutougrafiado per Tetsuro Higashi, foutougrafe à Setagaya l'arroundissoment lou mai poublat de Tòkio

Lou Japoun es ourlat à l’ubac per la mar d’Oc’hotsk, à l’èst e al sud per l’oucean Pacifique, e à l’oèst per la mar del Japoun que lou separo del countinent asiatique.

 

Superficio : 372 313 km²  (benabèl coumo l'Alemonho)

poupulaciou : 126 925 843 abitants.

 

 

La fosso sout-marino loung del Japoun davalo à 10 374 m. Courrespound à uno placo tectounico que resquilho soubre uno auto. Laidounc lou Japoun es un païs de terro-tremoul, e també de voulcans, ço qu’es min counegut:

Lou Fuji-Yama, nalt de 3 776 m, dourmis despuèi lou sègle XVIII, mas lou Sakura-Jima, dien l’isclo de Kyushu, l’Asama, dien l’isclo de Honshu, e l’Usu, dien l’isclo d’Hokkaido, sou toujour ben actiéus.

 

Lei mountonhos coubrissou li tres cinquens del territòri. Lei cimos lei mai naltos aun l’aussado dei cimos pirenencos.  

 

 

 

 

 

                                                            Climat

 

 

Coumo la Chino e la Courèio, lou Japoun fai partido de l’Asìo dei quatre sazous, e noun-pas de la dei moussouns.

Dicistont que sa latitudo vai de la de Quebèc à la de Cuba, la gamo climatico vai d’un aire temperat freid à un aire troupicau.

 

 

Dien l’èst de Hokkaido, la grondo isclo de l’ubac, la temperaturo del mes lou mai chaud (17 °C) es benabèl la del mes lou mai freid dien l’archipèlo dei Ryukyu, lou mai miejournau (16°).

 

                                           Una grondo varietat en ivèr

 

En Okinawa (la mai grondo dei Ryukyu), gèlo e nèvo pas jamai.

À Tòkio, la mejano de ginié es coumo à Paris (3 °C),

mas es coumo à Mòscou (− 10 °C) dien lou centre d’Hokkaido, ounde lou sòu gèlo fin 1 m de prigound e ounde la nèu demoro durant sièi mes, del temp que la banquiso bloco lei costos de la mar d’Oc’hotsk.

 

                                         De temperaturos egalos l’estiéu

 

En estiéu las pluèios egalisou las temperaturos dien tout l’archipèlo: fai gaire mai chaud en Okinawa (28 °C) qu’à Tòkio (26 °C), e fai douç dien lou quite nord d’Hokkaido gràcio al courrent tèbi vengut dis isclos Tsushima. Mas dien l’èst de l’isclo, qu’es refregit per l’Oyashio, un courrent freid que nais dien la Mar de Bering, fai la mèmo temperaturo qu’à Stockholm, maugrat que la latitudo sàio la de Marsilho. 

 

 

En ivèr, l’oupousiciou es neto entre lou Japoun de l’Envers e lou Japoun de l’Endrèit.

 

Lou primier douno soubre la mar del Japoun e recèu lou vent freid de Sibério, chargat d’umiditat per la mar, que li mando belcop d’ecirados.

Lou segound douno soubre lou Pacifique e se trobo souto lou vent en ivèr, amm un temp clar e sic.

 

A la primo e à la dabòrio, de bufados d’aire tèbi e sic venou del countinent chinés: acò’i lou temp lou mai jinte de l’annado: la sazou dei flours de ciriers, ou la de la flambuscado dei fueios d’auzeral. Mas la fi de la primo e la debuto de la dabòrio sou també d’epocos de tifouns que picou mai que mai lei costos del sudst. Amai se destruzou, aduzou l’àio que chau ei rizièros.

 

Lou Japoun o quasimen pertout la chalour e l’umiditat que chau per poudé cultiva lou riz. En deforo de quauques endrèits de la mar Interiouro (Setouchi) e d’Hokkaido, toumbo pertout mai d’1 m de pluèio cado on (1 600 mm à Tokyo, tres cops mai qu’à Paris).

 

La sèuvo japouneso’i richo e coubris li dous tèrs del païs. (un quart en Franço). Mangrovos al miejour, sèuvos de sapis e de bessaus en Hokkaido, ounde visco l’ours brun “higuma”, de ciprès, de fraisse e d’auzerals per lei mountonhos d’Honshu. Acò esplico que la civilisaciou japouneso sàio una civilisaciou de la fusto.

 

Nouven estat lou mai poublat del mounde, lou Japoun es lou sieien per la densitat, à egalitat ammé la Belgico, abons l’Ìndio, e après lou Bangladesh, Taiwan, la Couréio del Sud, lou Liban e lis Oulandos.
 



                                       Una civilisaciou urbono abouro



En vertat li dous tèrs de la poupulaciou demorou soubre 2% del territòri, ço que fai uno densitat de 4 000 abitants al km² dien aquel aire. Mai de nounanto per cent di gents demorou en vilo. Gairebé la mitat di Japounés se repartissou soubre min d' 1% del territòri dien las tres counurbacious de Tòkio-Yokohama, Nagoya, e Osaka-Kobe-Kiòto, que faun un ribon de cinq cents kiloumetres ounte demorou mai de sieissanto miliouns d’abitants. 

 

 

 

 

L’isclo d’Hokkaido fouguè coulounisado al sègle XIX. Aperabons, sis abitants paleo-siberians viscabou tranquilles. Erou de bloncs qu’on sounabo lis “ainous”, mot deribat de “inou” = côs.


I o de gents que countèstou aquelo etimoulougîo mas ço qu'es sigur es que li japounés envaziguèrou aquel poble, n'en mazelèrou uno bouno part e soumetèrou li soubre-vivents que tratèrou ammé grond mespretz durant de sègles.



I o pas mai de bloncs agaro. Li rares ainous qu’aun escapat al mazèl e à la misèrio l’aun fat gràcio à de maridatges mèscles. Demiet aquéssis mestis, quauques uns parlou inquèro la lengo, ammé belcop de môlèus al japounés. En gaire mai de cent ons, un poble o tant vau dire coumpletomen disparegut, talomen que saben pas soun quite noum.


 

                                 L' IDENTITAT ANCIANO, VERAIO E FANTASMADO

 

Durant lountemp l’Istòrio ouficialo presintè li Japounés coumo uno enjo unico: “tan itsu minzoku”, que sario la poublaciou d’ourigino de l’archipèlo. Mas lou simple estùdi de la lengo mostro cossé l’escroucario. Fetivomen, li Japounés parlou una lengo del groupe toungouzian, coumo li moungòus, e li coureans que mesprezou talomen. Aun també de substrats ouceanians e de noumbrous manlèus chinés.

 

L’arqueoulougìo o pougut precisa lei causos :

 

À l’epoco Jômon (10 000-300 ab. NS), la poupulaciou mesclabo de gents venguts d’Asìo centralo e de Siberio, ammé d’àutri venguts del bassi del Yang-tsé, e d’àutri venguts dis isclos del Pacifique.

 

À l’èro Yayoi (de 300 ab. NS à 300 ap. NS), de gents venguèrou de Chino per la Courèio e apourtèrou la tecnico de la riziculturo enaigado.

 

Al sègle IV, un «poble cavalier» vengut de Chino debarquè per Kyushu e avancè vel nord en soumetent tout lou mounde fin la plono del Kanto. Acò sario lou primier estat japounés.

 

Puèi i o uno imigraciou coureano pichouno mas reguliero fin lou sègle VIII.

 

Lis indigenes gardabou Honshu. D’indigenes misterious, lis emishis, que despareissou al sègle X.

 

Lis indigenes gardou Hokkaido fin lou sègle XIX, lis Ainous, de Caucasians nalts, dis ueis blus.

 

Chau recouneisse que puèi, durant doutge sègles, lou Japoun demourè isoulat. Acò faguè un loung brassatge qu’unifourmisè la poupulaciou per l’acciou di genes douminants (ueis bruns e piaus negres). Aquel aspet fisique oumougene esplico l’apariciou del mite de l’enjo unico.

 

 

                                                   Uno inmigraciou recento

 

En 2000 i avio 650 000 imigrats coureans al Japoun. Sou inquèro mai de 40 % dis inmigrats. Li primiers fouguèrou de trabalhadours fourçats abons 1945. Desempuèi, i o també de nikkeijin, de discendents de Japounés emigrats, que sou tournats al païs dis aujòus. Venou quasimen toùti del Brasil. Aun lou drèit de residéncio, mas sou pas cieutadans. Sou d’uèi 17 % di residents estrangiers. (14% venou del Brasil, lis àutri del Perou, lou mai souvent).

 

30% di residents estrangiers sou d’Asiatiques divers (19% de Chinés al mié) que venou coumo “estagiàris” dounc, per una periodo determinado, que puèi s’en vaun.

 

 

                                               Uno emigraciou recento atabé

 

En 2 000, i avio 800 000 Japounés establits à l’estrangiers, 36% is Estats-Units d’Americo (3% en Franço, benabèl trento milo persounos)

 

 

 

 

                                   Una culturo boudisto-counfucianisto

                     

                                          un pauc d'Istòrio

 

Lou prince imperiau Shotoku Taishi faguè en 604, una sintèsi del counfucianisme e del boudisme. N’en faguè la baso del sistèmo poulitique. Mandè en 607 uno ambassado en Chino. Puèi de represintants de l’elèit japounés anarau estudia dien aquel païs. Aquel elèit sinisat bouto en plaço à la generaciou d’après uno administraciou qu’es la mèmo que l’administraciou de la dinastìo di T’ang.

 

En 710, boutou la capitalo à Nara, bastido soubre lou plan de Shang-An (“La Grondo Patz”) actualo Hsi-an (“La Patz de l’Oèst”).

 

Lou boudisme es lou grond aport chinés qu’interesso li Japounés. Mas en realitat, lou counfucianisme e lou taouïsme dintrou ammé guel.

 

L’influéncio chineso es pas toujour pousitivo. Per eximple, aquel elèit sinisat aguè la meissont idèio de reprendre lis ideougramos. L’empego es que, se lou chinés pauso li mots lis uns à coustat dis àutri, s’on pot dire, lou japounés es una lengo ammé de terminasous, de sufixes... Laidounc, li japounés beilou una valour founetico is ideougramos, ço qu’es paradouxau.

Coumo acò marcho pas trop, qu’acò fario un sistèmo trop coumplicat e trop loung per aprendre, un sistèmo silabique es elabourat en 735, mas sèns renouncia is ideougramos!

 

L’imperadour Kammu desplaço la capitalo à Heian-kyo, l’actualo Kiòto en 794. Lei relacious ammé la Chino sou roumpudo en 838, sèns viouléncio ni eveniment. On quito simplomen de manda d’ambassados. 

 

L’administraciou, que devio afrounta lou sistèmo clanique tradiciounau n’arribo à un sistèmo que se pot resuma coumo acò: li païsôs pagou un «drèit d’esploutaciou» en denados is aristoucratos loucaus, que n'en dounou uno partido i moustiers ou i prince imperiaus.

 

Li doumaines prouvinciaus devenou de mai en mai autounomes. L’estat imperiau o disparegut. La situaciou es peraqui la de la feudalitat en Franço. Pieje, à la fi del sègle IX, la famìlio Fujiwara bouto en plaço un sistèmo que li assiguro lou poudér. L’imperadour abdico toujour quand soun filh es minour, e un membre de la famìlio Fujiwara es noumat regent, “kampaku”. (La maire de Hiro-hito èro inquèro una Fujiwara)

 

Al mié del sègle XII, lis clans Minamoto e Taira rivalisou per prendre la plaço di Fujiwara, pamen toujour presents. Li Tairas s’establissou à la Court, abons d’èsse foro-bandits per li Minamoto. 



 

Li Taira aviou uno estratègio d’intrigo de court. Li Minamoto s’apiejou soubre la forço militàrio. S’establissou al relarg de la court, à Kamakura.

 

Minamoto no Yoritomo prend en 1192 lou titoul de shogoun «generalissim», e pas regent. Doublo la ierarchìo civilo d’una ierarchìo militàrio. Loucalomen, li capiòus de clans gardou lour poudér. Sou devenguts ouficialomen de “gouvernadour doumaniaus”. Fetivomen, pagou de talho al shogoun qu’es lou “proutectour militàri”. La famìlio imperialo demoro la sourgo de la legitimitat e lou shogoun gèro al noum de l’emperadour.

 

Culturalomen, la letraduro es epico, chanto lei vertuts guerriero en deforo del clan, e lei vertuts counfucianistos dedin.

 

Lou bouddisme se simplifico en se fazent japounés. Lei sèctos japounesos desvouloupou lou rite e la «fé», l’oubeïssenço en realitat, maudespièit la metafisico. Sufis de vèire lou film “Lou Samourai” ammé Tom Cruise.

 

Dien la sècto de la Terro puro, li membres sou maridats.

L’Escolo Nichiren fai del boudisme una douctrino coumbatento.

Lou zen, d’ourigino chineso, es una reacciou dis elèits.

 

Al sègle XIII, la dinastìo Yuèn (Yuan en pinyin), la dinastìo moungolo que renho soubre la Chino, aganto la Courèio en 1259, puèi ataco lou Japoun en 1274.

 

En 1281 inquèro, 150 000 omes debarcou al Japoun, quand un tifoun destrus lour floto. Li Japounés sounarau aquel tifoun “lou vent divi”, “kamikaze” en Japounés. 

 

 

En 1543, li pourtugués, puèi lis espanhòus, aduzou lou Cristianisme, que se desvouloupo ammé la counversiou del daimyo de Nagasaki en 1562. Lou Japoun ourò 150 000 cristiôs à la fi del sègle XVI.

 

Lou gouvernomen Meiji crèio lou yen en 1871, puèi adoubo un sistèmo bancàri e un sistèmo fiscau. En 1888 crèio un ensenhomen d’estat, en 1889, una coustituciou. En 1894, lou Japoun senho un tratat d’egalitat ammé lou Reiaume-Unit. Lou Japoun vence la Chino en 1895, la Russìo en 1905, e prend la Courèio en 1910. Quond l’imperadour Mutsuhito, “Meiji tenno”, mouris en 1912, lou Japoun es un païs respectat.

 

 

 

 

L’identitat japouneso

 

 

Li Japounés sou counvençuts d’èsse uno naciou particulièro. Una letraduro aboundouso, lou nihonjinron, glourifico l’amo naciounalo ammé per poustulat de baso que l’enjo japouneso sario oumougèno e puro, e que lou Japoun sario estat gouvernat despuèi toujour per una liniado imperialo remountant à la divo Amateratsu. De manuals escoulàris portou inquèro aquel mite, claromen ou per suggestiou. Coumo que sàio, li Japounés sou counvençuts qsue sou una “naciou ourganico”, plô diferento dei nacious oucidentalos, coumunautats artificialos de groupe units per l’Istòrio e d’adouboments juridiques. Li japounés se vezou coumo lei celulos d’un meme cos, laidounc coulabourou armouniousomen. Acò justifico las pouliticos sarrados d’inmigraciou e de naturalisaciou. Li japounés d’ourigino coureano, quitomen loundano, sou cieutadans, mas sou be fourçats de se marida entre guéssi, que li japounés de soucam li vezou coumo d’estrangiers.

 

Li japounés se vezou coumo nàutri coumo uno «naciou païsono», amai se sou gairebé toùti vilauds coumo la maje-part di francés. Counsidèrou que la riziculturo milenàrio lour o beilat de vertuts persounalos, familialos e civicos coumo lou sens de l’esforç, la frugalitat, l’enduranço dien lou malur, lou respet dis aujòus enterrats près di chomps qu’aun arrousats de sizour, l’amour de la naturo nouiricièro, la capacitat de trabalha ensem e l’ourrour de la guerro que devasto lou terradour.

 

Counsiderou lis oucidentaus coumo de pobles d’elevaires barrullaires, que viscariou soubre la forço e lou murtre : soumissiou de l’animau, e counsoumaciou. Sarion de gents sèns respet per las terros que farion pas que traversa.

Chau dire que li primiers bloncs que couneguèrou èrou de guerriers pastours e noumados. 

 

La nouciou de pechat es descounegudo de toutos lei religious tradiciounalos japounesos. Acò lèvo quaucos inibicious, mas acò meno pas à la criminalitat, qu’es tres cops mai feblo qu’en Uropo, coumo la touxicoumanìo e lou divòrci. La countro-partido es que i o belcop de sèctos, qu’espleitou lou besou de couesiou e de siguritat sichico di Japounés e belcop de suicìdis.

 

L’oubsessiou de puretat del boudisme japounés, sa veneraciou de l’alimentaciou per las plontos, oupausado à l’alimentaciou animalo, faun que lis mazeliers e trabalhadours del cuèr, e lours discendents, li “burakumin”, sou counsiderats coumo de gents foro-casto, en dejous de la soucietat. Lou meme dezi de puretat fai counsidera coumo “burakumin” lei victimos di bourbadoments nucleàris de Hiroshima e Nagasàki.

 

Dien lou boudisme japounés, l’individu existo pas coumo tau. Soun identitat ve de sa leialitat al groupe. La pratico counfucianisto apound un princìpi ierarchique à-n-aquel princìpi ourganique.

 

Per achaba vourio pamen precisa chicon. En me legissent, n’ourés l’impressiou que li japounés sou prou racistos, mas i o pas cap d’agressivitat chas guéssi envers lis estrangiers. Acò’s almen chicon. E li touristos japounés à l’estrangier se coumportou plô mièl que li touristos francés.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

Keiko en coulours ammé sa flour d'ièli tatouado
Keiko en coulours ammé sa flour d'ièli tatouado

Keiko en coulours ammé sa flour d'ièli tatouado

Un parelh japounés de d'uèi

Un parelh japounés de d'uèi

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Uno citaciou d'un arabe cristiô

« So que retrazi d’uèi al mounde arabe, acò’i l’indigenço de sa counsciéncio mouralo, ço que retrazi à l’Oucident, acò’i sa proupensiou à muda sa counsciéncio mouralo en esplecho de douminaciou. »

 

                                                                                     Amin Ma'alouf

Uno citaciou inteligento

La monarchie, dans notre pays, est franque, elle n'est pas gauloise.

 

                  (Proudhon)

Henri Doniol

Les patois de la Basse-Auvergne, 1878

 

Pagino 20

 

« Si l’accentuation, qui est la prosodie de chaque langue, constitue un signe de race,  la race appartient au patois de la haute Auvergne ; dans ce cas le brivadois est en basse Auvergne le moins éloigné du parler d’autrefois, car il suffit d’ajouter peu de chose à sa prononciation pour le rendre identique au patois cantalien. »